Enstalasyon | Installation, (+ses), 2005
Kırmızı Oda / Sekanslar
Proje temelde tıpkı Kırmızı Oda projesinde olduğu gibi, yapı olarak film sanatına farklı bir açıdan yaklaşıyor. Gene bir filme dair herşeyi içinde barındıran bu iş, izleyici için yeni bir öneri sunan ve film izleme edimini değiştirmeyi amaçlayan bir “film”. İş, ‘Kırmızı Oda’ adlı işin senaryosundaki sekanslardan oluşan bir enstalasyondur. Sergi mekanında sergilenecek olan enstalasyon, izleyicinin 34 sekansın tümünü (yani resimlerin tümünü) izlemesi sonucunda bitmiş bir filme dönüşmektedir.
Kırmızı Oda/Sekanslar adlı iş 2007’de K2 Güncel Sanat Merkezi’nde sergilenmiştir.
Red Room / Sequences
This Project which includes everything as the elements of a film, approaches a different point of view on the film art like the Project Red Room. This work presents a new suggestion for the audience to chance the praxis of watching film as a film. The work is an installation of the sequences in the script of the work Red Room. The installation transforms to a completed film, when the audience has watched all the paintings of the sequences.
Red Room/ Sequences was exhibited at K2 Contemporary Art Center in 2007.
Kırmızı Oda: Sekanslar
‘İzleyici edimlerini tersine çevirme’ sorunsalı bağlamında ‘Kırmızı Oda’ adlı çalışmadan hareketle Kırmızı Oda: Sekanslar adlı projeyi oluşturmaya başladım:
“Proje temelde tıpkı Kırmızı Oda projesinde olduğu gibi, yapı olarak film sanatına farklı bir açıdan yaklaşıyor. Gene bir filme dair herşeyi içinde barındıran bu iş, izleyici için yeni bir öneri sunan ve film izleme edimini değiştirmeyi amaçlayan bir “film”. İş, ‘Kırmızı Oda’ adlı
işin senaryosundaki sekanslardan oluşan bir enstalasyondur. Kapalı bir sergi mekanında sergilenecek olan enstalasyon, izleyicinin sekansların tümünü (yani resimlerin tümünü) izlemesi sonucunda bitmiş bir filme dönüşmektedir.”
‘Kırmızı Oda: Sekanslar’ -medium olarak- 34 parçadan (resimden) oluşan bir enstalasyondur. Her bir sekans çizgi roman estetiğine yakın çizgisel ve lekesel çizim değerleriyle ifade edilmiştir.
Bu resimler, Kırmızı Oda’nın storyboardları değildir ve resimler biraraya gelişleriyle ve aralarında kurdukları ilişkiyle bitmiş bir filmi oluşturan sekanslardır. Resimler elbette ki, işlevsel olarak bir storyboard çalışmasının sağladığı anlatısal bütünlüğü taşımaktadır, fakat resimlerin, yani sekansların birer storyboard karesi olarak algılanması durumu; projeye zarar verecek bir unsurdur.
Projeyi oluşturan 34 parçanın her biri farklı ölçülerde hazırlanmış resimlerdir. Bu resimler senaryo bağlamında görselleştirilmiş; önce füzenle çizilmiş, daha sonra bilgisayar ortamına aktarılarak görsel efektlerle müdahele edilmiş resimlerdir. Buradaki görsel efektler, kimi zaman tek bir görsel efektin, kimi zaman da birden fazla efektin üstüste bindirilmesi sonucu elde edilmiş, her ‘an’ın anlam açısından gerektirdiği kavramsal bütünlük düşünülerek yapılmış müdahelelerdir.
Her resmin bir kasası bulunmaktadır, bu kasaların herbiri yaklaşık 10 cm derinliğindedir. Kasaların arkalarında her bir sekansa ait sesler bulunmaktadır. Kısaca her resmin arkasında kendi görseline (o ‘an’a) dair, sekansların algılanışını tamamlayacak olan ve ağırlıklı olarak ortam seslerinin yeraldığı kayıtlar kullanılmaktadır. Bu kayıtlardaki sesler, filme dair replikleri veya doğrudan referansları içermemektedir. Sesler teknik olarak; her bir kutunun arkasında gizlenmiş olan farklı kaynaklara bağlı hopörlörlerle sağlanmaktadır.
Her resme ait sesler ortalama 30 sn uzunluğundadır. Sesler sürekli loop edecek şekilde montajlanmıştır, başlarken ve biterken fade olmaktadır. Buradaki ses iniş-çıkışları, sesin tamamını dinleyen izleyicinin bir sonraki sekansa geçişini kolaylaştırmaktadır. Böylece ses anlamında bağlayıcı ve geçişken bir bütünlük sağlanmaktadır.
Parçaların mekanda bir bütün olarak algılanması önem taşımaktadır.
Kendi görseliyle anlam bağlamında ilişkili toplam 34 parça, yaklaşık 2’şer metre aralıkla, tercihen dört duvarı olan veya bir daire biçiminde; köşeleri olmayan bir mekanda sergilenecektir.
1’den 34’e kadar devam eden resimlerin ilki, mekanın girişinin solundan sağına doğru numara sırasına göre yerleştirilecektir. İzleyici, mekanda tam bir tur attıktan sonra mekanı terk edecektir.
Sırayla sekansları sesleriyle birlikte takip edecek olan izleyici, 34 parçayı da izledikten ve deneyimledikten sonra bitmiş, bütün bir filmi algılayacaktır.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
EmoticonEmoticon